alkolismen är en lång väg, men inte omöjlig.

Alkoholism är helt enkelt en för stor konsumtion av alkohol. Man bli beroende av att ha det i kroppen hela tiden. Såklart påverkar det kroppen hela tiden om man hela tiden måste ha sprit eller alkohol i kroppen. Det är svårt att sluta när man väl är inne i sin alkoholism efter som att får man inte den sprit kroppen vill ha så får man abstinens. Vilket betyder att du är alltså beroende, får du det inte så säger kroppen ifrån. Man kan få skakningar och må väldigt dåligt. Ett stort tecken på att du börjar ta ett stort steg in i alkoholismen är att du få skuld känslor över att du dricker.

Jag valde att skriva ett inlägg om Alkoholismen för att jag tycker att det är viktigt att man verkligen vet att det kan gå såhär långt och efter som att jag nu har efarenhet av det. Jag har själv set hur folk har påverkats och vad de har gjort med sina liv. Även om man inte tror det så blir man själv bortglömd och det är flaskan som är i centrum. Den påverkade personen ser inte alltid detta själv heller. Det är det som är värst tycker jag! Det jag tycker man ska göra om man har nån alkohol påverkad i sin familj eller släkt eller känner nån som är det. Tycker jag man personligen ska prata med den. Det gör gott. Men absolut inte skälla på den utsatta personen utan säga och berätta vad de har och hur bra det skulle vara om den slutade och verkligen berätta att man finns för en personen. Även om det låter som personen inte förstår gör den det innerst inne.

Man känner hat och arga tankar mot denna person och man säger själv att det är inte ett dug synd om den för den har själv satt sig i situationen. Okej, det är sant. Jag själv tänkte också så. Men när man väl börjar inse, vilket man inte gör först. Så vill man bara hjälpa hur elak eller vad som helst denna person har vart. För man älskar den. Man tror man själv är så smart men man är inte det, inte i såna här tillfällen. Man förstår verkligen inte först, inte att det är så allvarligt!

Jag tycker att man kan dricka alkohol måttligt och ha kul. Man innan man häver i sig tycker jag man ska tänka efter om det är så smart. Ett par gånger i månaden eller ungefär så är ju Okej. Men är det varje dag eller varannan kanske man ska ta sig en funderare? Vad vinner jag på detta? Varför gör jag verkligen detta?

Det finns ju hjälp för er som har problem och ni måste veta att anhöriga är med och stöttar. Har man en gång satt sig i denna situationen så är det en lång behandling och väg att gå. Man har förlorat mycket som tar tid att ta igen. Det är synd om man kommer på det försent. Det ända som blir tråkigt för personen som en gång har vart alkoholist och sedan är fri från det kan ju inte dricka nått mer. Det kan framkalla alkohol beroendet igen. Tänk att man har ''dissat'' den chansen.

Det står mycket överallt att barn som har alkohol inblandat i sin barndom alltså alkoholiserade föräldrar blir mer påverkade och att det sedan är de som dricker. Jag vet att det inte är sant! Jag tror som ''barnet'' blir man man observant på att dricka, man tänker hela tiden tillbaka och vill inte bli som de. Jag tror inte att det påverkar senare i livet. Man blir nog mer rädd för flaskan.

För er som är alkoholister och vet om det. Det finns hjälp!

Till er som inte gått in på den stigen. Tänk efter innan du dricker för mycket!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0